Facebookgruppe: Dine medlemmer deltager ikke (2 indholdstyper du skal kende)

  • Post author:
  • Post category:Blog

“Hvad skal jeg poste i min Facebookgruppe?” Et spørgsmål jeg får ofte! At lave godt indhold er hverken bøvlet eller tidskrævende, men langt de fleste overkomplicerer det helt vildt. Læs med og find ud hvad du skal gøre 👇

Forestil dig det her: 

Du bliver inviteret med til en fantastisk fest. 

God mad.
Spændende mennesker.
Pæne servietter. 
Fri bar. 

Det eneste problem? 

Her skal festen holdes. 

Og her bor du. 

Suk. 

Når jeg tænker på, hvor mange latterlige undskyldninger jeg selv fabrikerer, for bare at undgå at gå ud med skralderen, så tør jeg godt sige det her:  


Chancen for at festen på den bjergtop bliver yderst velbesøgt, er lavere end lav.  


Og det samme gælder for din gruppe.
Hvis det er for svært at være med, så bliver der stille. 

Meget stille. 


Jeg ser det ske  ofte. 

Dygtige og gode mennesker, der laver fremragende indhold. 
Gode pointer.
Velskrevet materiale. 
Flotte servietter. 

Og nul reaktioner. 


Når jeg underviser nybegyndere i, hvordan man laver godt indhold til grupper, bruger jeg altid kategorierne “høj dørtærskel” og “lav dørtærskel“.

Kig på billedet med de to bjergtoppe igen, og følg med mig en anelse dybere ind i min nørderetorik her. 



Høj dørtærskel

.. er præcis det, der lige skete for din lyst til at tage med til fest, da du så hvor meget klatregrej, du skulle have med i selskabstasken. 

Indhold der kræver meget af dine medlemmer, er svært at få reaktioner på. 
Men det er næsten altid det, der bliver skrevet.

Hvilket efterlader forfatteren med en kæmpe øv-følelse i maven. “Jeg laver SÅ grundigt indhold til mine medlemmer, men de reagerer slet ikke?!” 

Det er der en forklaring på. Det er “høj dørtærskel” indhold. 

Så hvad er “høj dørtærskel” indhold? 

  • Indhold der er meget personligt at svare på 
  • Indhold der er svært at forstå, og med høj faglighed
  • Indhold der ofte er forbundet med debat, troldebesøg og sure privatbeskeder
  • Indhold der er kompliceret at udtale sig om 

    og
  • Indhold hvor – ja, you guessed it – medlemmerne skal svinge de digitale ben op over en meterhøj dørtærskel, for bare at kunne træde ind i samtalen.


Helt lavpraktisk er det ofte disse formater: 

  • Artikler 
  • Links til forskning eller blogindlæg
  • Lange videoer 
  • Kontroversielle emner 
  • Opslag der er længere end 10 cm når du måler på skærmen 


Nørderier, kort sagt. 

“Lav dørtærskel” er præcis det modsatte. 

Indhold der er nemt at deltage i. 

Small talk. 

Kan en gruppe overleve på kun smalltalk? Neeeej, for pokker. 

Dine medlemmer er trådt ind i din verden, fordi de ønsker din faglighed, dit input, dine nørderier. De elsker dem! 

Men alt alt alt for ofte, har jeg set grupper blive kvalt i kompliceret indhold, som ganske enkelt tager pusten fra medlemmerne. 

Indhold der ser sådan ud: 

MANDAG: Link til et gammelt blogindlæg 
ONSDAG: Link til ny forskning 
TORSDAG: Live-video uden titel eller dagsorden
FREDAG: Dagens nyhedsbrev kopieret ind som opslag


Fordi vi er fagpersoner, og virkelig vil vores medlemmer det bedste, kommer vi til at gøre det her.  De skal satme ikke føle, at de ikke får kvalitetsindhold herinde, nemlig! 

Men vi kvæler dem i faglig kærlighed, ved at skrive blogindlæg efter blogindlæg, eller linke til forskning og artikler, som kun vores konkurrenter eller kollegaer ville klappe i hænderne over at se. 

Derfor er dagens pointe: Du skal turde at lave ukompliceret indhold til din facebookgruppe. 

Du skal turde at invitere til en fest, hvor man ikke skal pakke bjergbestigergrej for at være med. 

Indhold som: 

“Så er det mandag – hvad skal du arbejde på i denne uge? 

“Hvad er den bedste [fag]bog du har læst?” 

“Hvilket ene råd ville du give en nybegynder indenfor [fag]?” 


Dagens opgave: 

Svar på de her spørgsmål, og se dine svar forvandle sig til de smukkeste “Lav dørtærskel” opslag:
 

  • Hvad ville du spørge dine medlemmer om, hvis du mødte dem for første gang?
     
  • Hvad ville du tale med dem om, hvis de kom til kaffe hjemme i dit køkken? 
     
  • Hvad vil du gerne tale med dine medlemmer om, fremfor at fortælle dem om? 

Og hvis du gerne vil have endnu flere ideer , giver jeg dig indhold til et helt år for kun 219 kr. + moms >>  

(mere end 200 ideer 😱)


Se et par eksempler her 👇 

Og ja, selvfølgelig inkluderer det også et videokursus der lærer dig hvordan du laver stjernegodt indhold til din gruppe (på kun et par timer om måneden)  <<

Small talk leads to big talk 

Din gruppe har brug for “lav dørtærskel” som var det digitalt  ilt, så husk nu for pokker at underkomplicere dit liv en gang imellem. 

Din Facebookgruppe kan blive din vigtigste salgskanal af onlinekurser, sessioner, rådgivning, bøger – lige præcis hvad du drømmer om at sælge – så hæng i, giv den kærlighed og træn dit community leadership, som var det en muskel. 

Din communitynørd, 
Trine Ravnkilde