Facebookgruppe: Om 1 minut ved du, om du ligger forkert på “tupperware-skalaen”

  • Post author:
  • Post category:Blog

En af de store udfordringer i Facebookgrupper handler ofte om, at finde balancen mellem hvad du giver væk gratis, og hvad du tager betaling for. Tjek hvor du ligger på tupperware-skalaen, og om du giver for meget eller for lidt 👇

Forestil dig det her:

Du har en levende, involverende og aktiv facebookgruppe indenfor dit felt.

Dine medlemmer elsker dit indhold.

Du elsker at bruge tid inde i gruppen.

Men du har svært ved at finde grænsen for, hvor meget af din faglighed du kan dele gratis.


Hvis du nogensinde har haft svært ved at navigere i hvad du kan dele gratis og hvad du ikke kan, så skal du vide, at du ikke er alene.


Gratis er godt. Det er tit sådan du får dine kunders tillid.


Men prø’li’hør’her.. Du skal altså ikke give dem hele butikken! ⁣

 TILLAD MIG AT PRÆSENTERE DIG FOR TUPPERWARE-SKALAEN. ⁣

Aaaaaalt for mange der har et online community (en facebookgruppe) formår ikke at placere sig korrekt på tupperware-skalaen.


Enten placerer de sig heeelt ude i siden, og bruger deres community til at sælge produkter “tupperware-style”, eller i den helt anden grøft, hvor der bliver postet worldclass content i en gruppe, der ikke skaber noget som helst business.⁣

LAD OS STARTE MED “TUPPERWARE”-ENDEN AF SKALAEN

Har du nogensinde prøvet at blive ringet op en bekendt, som gerne “lige ville drikke en kop kaffe sammen” fordi “hun sååååådan savnede dig”


… og det så i virkeligheden handlede mere om, at hun gerne ville have dig til at købe en ny fantastisk slanke-te/bøtte/kostpan end høre om din eksistentialistiske krise og dine sommerferieplaner? ⁣⁣


Det er ikke ret fedt, vel? Don’t be that person. ⁣

Du kan sagtens bruge dit community at sælge produkter, eller endda til at være rygraden i en abonnementsservice.


Men kommer dine følgere til din fest under nogle bestemte forudsætninge , og ender med noget helt andet – nemlig at få stukket en salatslynge til 249,- i snotten, mister de tilliden til dig. ⁣

.. Måske du har prøvet at se et webinar der lovede guld og grønne skove, men som i virkeligheden gav omtrent lige så meget værdi som tre kilo våd candyfloss? 🙋‍♀️

DEN MODSATTE ENDE AF SKALAEN HEDDER “VELGØRENHED”.

Det gør den fordi du, af dit gode hjerte og smukke intentioner, plukker varer ned fra dit mentale varelager og sender gratis ud i verden.


Det føles godt i starten, men på et tidspunkt begynder det måske at føles det lidt klamt og trættende. ⁣


Har du nogensinde inviteret nogle venner på middag, brugt halvdelen af dagen på at lave vildt indviklede chokolade-figurer til desserten, støvsuget, vasket op og sat smukke blomster i vaser – for så bagefter at opdage at de ikke en gang brugte toiletbørsten.


Den følelse gider vi ikke have med os i vores arbejdsliv.⁣

Du må gerne sætte grænser. ⁣

Det kan sagtens være en rigtig god idé at lave communities hvor det ikke koster noget at være med, eller som ikke er skabt for at sælge et bestemt produkt. 

Lad os for nemhedens skyld kalde det et branding-community.⁣

Et branding-community er en gruppe hvor du faciliterer et fællesskab, og hvor du samtidig (ind imellem) kan showcase dine værdier, evner og produkter.

Det fungerer enormt godt i de brancher hvor der er stor konkurrence.

Der kan du vise en masse om dig selv og hvad du kan.

Men det er simpelthen så vigtigt at du ikke giver hele butikken væk gratis, men derimod finder dit “sweet spot” mellem de to yderpunkter. ⁣

Hvis du giver for meget i dit branding-community bliver du udkørt og træt. Du skal simpelthen tjene penge, for at kunne lave godt indhold. ⁣

Husk på det. ⁣

JEG ARBEJDER ALTID SELV MED TRE NIVEAUER: ⁣
  • HVAD ⁣
  • HVORFOR
  • ⁣HVORDAN

⁣Virker det bekendt?

Oh yes, det er nemlig gode gamle Simon Sinek der har nailet de her tre ord fast i vores knold.

Jeg giver hjertens gerne en masse HVAD og HVORFOR væk gratis, men når vi snakker HVORDAN – så skal der (ofte) dollars i kasseapparatet. ⁣⁣

Din ekspertise, dine erfaringer, dine fuck-ups, dine sejre, din skrabede knæ når du faldt, dine unikke perspektiver og dine metoder skal aflønnes.

Selvfølgelig skal de det.

Derfor skal du som tommelfinger-regel tage penge for hoveddelen af dine “HVORDAN’er”.

⁣Helt lavpraktisk (Trine-tip fra det virkelige liv) forestiller jeg mig altid, at jeg snakker med en journalist.

Hvad ville jeg gladeligt dele med hele verden hvis Elle eller Berlingske ringede?

Det deler jeg også gerne i mit community.

Ville jeg give dem mine kurser elller bøger til at trykke gratis? Nej.

Ville jeg give dem 5 gode tips, en spændende case eller nogle gode pointer? Ja, for pokker.

Mærk efter i maven, om det ikke giver dig en bedre fornemmelse for, hvad du også føler dig i stand til at dele med dine følgere og fans på din gratis platform.

⁣⁣Trust me – dine fans forstår (og elsker) når du trække grænser på en god måde, og kun deler ud af godteposen indtil en vis grænse.

Og hvis de ikke gør, er de så i virkeligheden nogle kunder du gerne vil have?⁣⁣

Jeg tror på, at magien for vores medlemmer opstår, når vi tør dele generøst ud af vores viden, men også er i stand til at værdisætte den.

Husk at værdisætte din viden